måndag 7 oktober 2024

Emma trimmar Schnauzer

Idag kom husse med sin mellanschnauzer Kira igen. Det var dags för en ryckning. 

Kira har en päls som inte är av denna värld! Tjock och tät underull toppad med MASSOR av supersträvt täckhår. 

Hon har mer päls än vad mina mellanschnauzrar hade och ägaren, som haft mellanschnauzer i 30 år, säger också att Kiras päls är väldigt rejäl. Hon söker sig till svalare miljöer när pälsen blir för tjock, och lägger i en ny växel när hon är nytrimmad. 

Kiras ägare är väldigt tydlig med vad han vill ha för typ av trimning. Den ska vara kort och funktionell. 

En päls som bygger så lite snöbollar som möjligt. En päls som drar åt sig så lite grus som möjligt under mage och i benhår under alla deras frekventa cykelturer. 
Samt en päls som så få frön, skräp och kardborrar ska bita sig fast i då de bor på gård med strandtomt. Hunden lever ett drömliv och är ute i flera timmar varje dag och har en förkärlek att kyla ner sig i ån efter bus med andra hundar mm.

Hussen är väldigt väl införstådd med att det inte är jag som ska trimma schnauzrar som man sen vill åka på hundutställning med och röna framgång. 

Men att jag absolut är en person som kan rycka en mellanschnauzer på ett adekvat sätt och kamma ut underull, så att ny funktionell, sträv schnauzerpäls växer ut.  

Att jag kan frisera till en sportig schnauzer som faktiskt kan se med sina ögon under all ögonbrynspäls och som har en praktisk päls för skog, grusväg och kramsnö. 

Och som fortfarande, utan tvekan, ser ut som en Schnauzer. 

Min personliga åsikt är att schnauzrar blir som snyggast några veckor efter trimning. Inte direkt efter. 

Ägaren verkar nöjd med upplägget. Kira kanske inte gillar timmarna på trimbordet men är desto gladare efteråt. 

Och med det sagt, så kan jag inte begripa att ickefunktionella (tom ohälsosamma!) nosar, öron, pälsmängder, hudväck, pälslängder, vinklar osv, premieras på hundutställningar. 
Det frångår faktiskt mitt förstånd. 

En av många saker jag älskar med just mellanschnauzer är att det är en förjäkla frisk och sund ras! Det pratade jag och Kiras ägare om idag! 
Sån himla fantastisk rasegenskap! ❤



Bästa hundtrimförklädet 
är ett loppisfynd såklart! 👌

Mycket ryckt päls blir det efter några timmar. 

Mysigt med en Schnauzer under 
köksbordet igen. ❤


Fina Kira. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar