torsdag 24 oktober 2024

Alla dessa kläder, hjälmar och utrustning

När jag köpte den begagnade skoterhjälmen till Dagny kunde jag inte låta bli att börja tänka på antalet hjälmar jag köpt till barnen under de senaste 8 åren. 

Det började med en liten mjuk bäbishjälm för att undvika hårda kraschar när de for i golvet. Den blev dock inte använd särdeles mycket, och såldes vidare på Häggenåsloppisen. 

Därefter tror jag att lekhjälmarna kom. Dvs hjälmar för båda barnen att ha på förskolan med så kallade gröna spännen som flippar upp om de skulle fastna i ett träd eller liknande. Dessa hade barnen ute på dagisgården när det var blankis eller när de åkte madrass och pulka vid utevistelse. Lekhjälmarna har de även haft här hemma samt vid skridskoåkning bla. 

Barnen har även fått ridhjälmar till ridningen. Slalomhjälmar till skidåkningen, cykelhjälmar till cykling och faktiskt även en svart hjälm som följde med när vi köpte skydd till Dagnys inlinesåkning. 

Den senaste hjälmen är en skoterhjälm till Dagny och en sådan skall även Tage få så småningom. 

Vi kommer även behöva skaffa minst en hjälm till vinterns skridskoåkning och en varsin ny cykelhjälm till våren.  Dagny kommer dessutom behöva en ny cykel i vår. 

Och dessa tankar för mig osökt vidare in på barnprylepåret. 

Det började med babyskydd, följt av bakåtvända bilbarnstolar. Sen blev det framåtvända bilbarnstolar och avslutningsvis sittkuddar. 

När vi väntade Dagny fick vi köpa en jättefin Emmaljungavagn av Anders kompis Frank och hans fru. Den hade en bäbisinsats och en sittinsats och de hade köpt den ny och sedan haft den till sin dotter från det att hon föddes tills dess att hon inte behövde vagn längre. Superbra! Så blev det för oss också. Först Dagny, sedan Tage och därefter sålde vi den vidare. Men vi hade faktiskt fler vagnar. Fler än Frank men färre än många. 

Vi fick nämligen en till fin marinblå Emmaljungavagn av min kusin Carro. Den används också flitigt men som dagisvagn. Våra barn har alltid sovit ute i vagnen på dagis och de har ett speciellt vagnsförrård till alla utesovarbarn där. Dessutom skaffade jag en begagnad syskonvagn när Tage kom. Den använde jag massor här hemma för att kunna ta mig ut med båda barnen på alla hundpromenader. När jag och barnen flög till Skåne behövde jag hastigt och lustigt även köpa en liten "paraplyvagn". Även den begagnad. Syskonvagnen gav jag bort till en kompis. De andra såldes vidare för en liten slant. 

Barnkläder är ett annat kapitel. 

De har haft allt från sommarkläder till vinteroveraller och ALLT däremellan. Tunna galonkläder, fleecefodrad galonkläder, skal- och vindkläder, regnkläder, underställ, lucianattlinnen, tomtekläder, halloweenkläder, utklädningskläder, ridkläder, inomhusidrottskläder, utomhusidrottskläder, danskläder, kepsar, hattar, badkläder, mjukiskläder, kalaskläder,  vardagskläder, pyamaser, morgonrockar, mössor, vantar, halsdukar osv osv osv. 

Skor är också en post som rullar på i snabb takt. Sommargympaskor, rejälare gymnastikskor som står emot väta på hösten. Tunna gummistövlar, fodrade gummistövlar, sommarsandaler, och midvinterskor, samt ridskor, inomhusgympaskor, utomhusgympaskor och inomhustofflor till skolan. 

Nästa punkt är utrustning! 

Det började med en sån där sitt-gå-åka-runt-pryl och en babysitter. Bärselen och fårskinnsåkpåsen icke att förglömma! Sen kom en sparklåda, en barnspark och en lära-gå-vagn. Babypulka, större pulka, madrasser och snowracers. Barnstolar till våra cyklar, längdskidor, slalomutrustning, skridskor och inlines. Barnridsadel, flytvästar, sandlåda, gunga och studsmatta. Trehjuling, balanscyklel och vanliga cyklar. 

Därtill spjälsäng, leksaker, böcker, gosedjur, pysselsaker, möbler, sängar osv osv osv. 

Och de faktum att barnen växer i snabb takt så att man bara måste skaffa mer, och mer och mer, hela tiden...

När jag funderar på allt detta blir jag nästan lite vimmelkantig. Mängden prylar känns galen. Nästan lite illamående blir jag över tanken på hur mycket energi som gått åt att tillverka alla dessa prylar. Om alla barn i hela världen, ska få alla dessa saker, kommer världen att svämma över av gamla kaserade barnvagnar... 

99% av allt jag räknat upp här ovan har vi fått ärva eller köpt begagnat. Dels har vi sparat en avsevärd summa pengar på att inte köpa allt detta nytt. Men vi har också sparat på jordens resurser. Jag förstår också att det behövs människor som köper nytt för att jag och Anders och fler med oss ska kunna köpa begagnat, men det känns ändå lite kymigt. 

Som en del i det fina och generösa i allt vi fått av olika personer. Har vi försökt att ge vidare saker som barnen vuxit ur. Det skänker mig alltid glädje att se barn i omgivningen ha på sig kläder jag känner igen från våra egna barn.

En sak som vi faktiskt fick helt ny var den fantastiska åkpåsen Nordlys i långt mjukt fårull från Norge. Vi fick den i gåva av mina föräldrar strax innan Dagny föddes. Den kunde inte ha varit bättre! Barnen var varma i den kallaste midvinter. De höll sig svalare när temperaturen var mildare, och bägge barnen hade den tills de helt vuxit ur den. Den var oss så kär. Men tanken på att Maja medryttares lilla bäbis ska ligga i den när hen föds om 2 veckor skänker mig stor glädje! 


Två bilder på min underbara småtomtar,
Born and raised secondhand. ❤



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar