söndag 15 september 2024

Smuts, ångest & botox

Ibland blir jag trött på den ensidiga bilden människor ger av sina liv på sociala medier. För jag vill ju tro att den är just väldigt ensidig. 

Man visar upp de kärleksfulla stunderna, de uppstädade miljöerna och de kloka reflektionerna. 
Den mer avancerade dukningen och de lite roligare måltiderna. 

Så är det i hög grad även för mig. 

Men det betyder inte att det inte finns oro. 
Att det inte finns bråk. 
Att det inte finns oreda. 
Att det inte blir kokta makaroner till middag. 
Att det inte finns dåliga dagar, dåliga val, dåligt tålamod och ilska. 
Att det inte finns sämre perioder, ångestfyllda sår och tankar som skaver. 

Det är bara så att jag, och många med mig,  väljer att inte framhäva just dessa saker i så hög grad. 

Det skapar en bild av att "alla andra har det så bra" som jag tror kan kännas jobbig i människors tankevärld. Man jämför sitt eget liv med andras vardag som inte är reell. 

Precis som man jämför sitt eget utseende, sin egen kropp, med ansikten manipulerade av filter, av smink, av botox. Man jämför sin kropp med andras iförda kroppsstrumpor och skönhetsoperationer.

Vårat liv, ingens liv.
Kan vara en dans på röda rosor.
Alltid. 

Jag försöker verkligen fokusera på det bra. Konkretisera det dåliga, och jobba med det. 
För vi har övervägande, så mycket bra i våra liv! 

Det är jag oerhört tacksam för. ❤🙏❤


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar