torsdag 9 maj 2024

Storleksbyte i garderoben

Vi har haft privilegiet att ha fått så mycket kläder till barnen. Min inställning har varit att tacksamt ta emot allt som vi fått till skänks. 

Jag har gått igenom och slängt sådant som kanske haft hål osv. Men allt annat har jag tvättat, storlekssorterat och sparat i genomskinliga plastbackar med lock och märkt upp. 

Jag har insett att jag och barnen inte alltid har samma smak. Vissa saker som jag tycker är bra, trivs inte barnen i och vice versa. Det kanske är obekvämt, för kort, för långt, för trångt, för vida eller något annat. 
Därför sparar jag allt.

Barnen måste också få känna efter och tycka till om sina kläder. 

Jag har sedan en tid tillbaka lagt märke till att majoriteten av Dagnys byxor blivit aldeless för korta i benen och tröjorna är för korta i ärmarna. 

Det var hög tid för ett storleksbyte i hennes garderob och i hennes byrå.

Dagny själv tyckte inte alls att hennes kläder var för små. Så jag passade på att ägna några timmar av denna regniga dag till detta klädplock när barnen var ute och sålde sommartidning. 

Jag vill att barnen ska vara delaktiga, men just detta moment funkar bäst om jag får stöka på ifred. 

Nu är alla för små kläder bortplockade. Unisexkläderna får Tage ärva och de mer tjejiga plaggen får oftast Elsy och Ottilia ärva. Jag skjutsar iväg allt till Jeanette och Mikael. Sen får de ta det de vill ha och göra vad de vill med resten.  Jag tror även de efterskänker en hel del till andra eller vidare till loppisar. 

I just denna nya storlek för Dagny: 146, hade vi jättemånga plagg. Jag tror inte Dagny kommer att gilla allt, men nu är alla nygamla kläder på plats. I takt med att vi använder grejerna så plockar jag bort sådant som visar sig att hon inte trivs i. 

Några av plaggen har jag hittat på loppisar men det mesta har vi fått. Jag minns att vår kompis Anna-Carin kom hit med flera kassar kläder efter sina 4 tjejer och hennes barnbarn när Dagny bara var en plutt. Jag tänkte att "Oj, vad stort! Det här kommer hon ju inte kunna ha på ÅRATAL!"

Men nu är vi där. Åratal har gått. ❤️

Flera lådor framplockade med 
secondhandkläder i Dagnys nästa storlek. 


Ut med alla för små kläder ur Dagnys garderob.

En jättepåse med nedpackade tjejkläder som 
Dagny vuxit ur som skall skänkas vidare.  

Ny klänning upplockad.

Nya kortärmade & långärmade t-shirts 

Nyuppackad loppisklänning. 

Tjocktröjor.

Mer fina klänningar. 

Perfekt byxdress nu till sommaren.

Många byxor fanns i denna storlek. 

En fin byxdress med långa ben dök också upp. 

Alla klänningar Dagny kan ha just nu på plats. 


Kvällmys med nybakad kladdkaka, grädde,
vatten och Disneyfilmen Flygplan 2. 







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar