torsdag 23 december 2021

Lilla julafton

Lilla julafton. Så kallar min pappa dagen före julafton och så kallade min farmor Asta och Farfar Malte den 23 december. Idag hade vi Lilla julafton här hemma. 

Jag kom hem från jobbdygnet vid ca 9 tiden. Anders hoppade in i den varmkörda Mondeon och for på sitt jobb. Barnen hade halft avslutat frukosten. Jag satte på en panna kaffe och började stöka med disk, tvätt och dammsugning. Allt på samma gång. Tillslut kändes allt som borde göras halft övermäktigt så vi klädde på oss varma kläder och gick ut istället. Kälke och längdskidor var trevligare än städ. 

Efter några timmar ute i snön gick vi in och fikade varm choklad med vispgrädde och småkakor. Tage passade också på att göra en brun krigsmålning lagom till julafton. 

Sen var vi så sega (Emma) så det blev en filmpause. Innan middagslagningen tog fart och Anders kom hem. Barnen fick en varsin klump mandelmassa och satte genast igång att skapa marsipangodisfigurer. 

Anders tog sedan läggningen så att jag kunde ge mig i kast med den hemmagjorda rödbetssalladen, Veras gubbröra samt stuvad grönkål.  Därefter hjälptes vi åt att slå in resterande julklappar, tömma och starta diskmaskinen, lägga på en ren duk och nu känns det som att jag är ganska trött och att det känns fint med julafton imorgon. 😴



Här ser man hur bra pälsen isolerar. Snön var inte blöt öht och strax efter att bilden togs ruskade Oddur på sig och snön föll så lätt av honom. 













Rödbetssallad med svenska 
äpplen och rödlök. 

Veras gubbröra.

Stuvad grönkål. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar