tisdag 12 oktober 2021

Colliesarna i min närhet

 Jag har I mitt liv ägnat otroligt mycket tid åt att läsa om olika raser och dess egenskaper. Det är så himla intressant och spännande tycker jag! 

Min gudmor hade Flattar och tog med mig på Stora Stockholm när jag var liten och intresset har grott så länge jag kan minnas. Så när det äntligen blev dags för egen hund föll valet på en Schnauzer. En härlig ras men det kändes som att vi kanske önskade lite mindre av somliga egenskaper och lite mer av annat.

Sen var det faktiskt (Anders!) Som sa att en mentalt bra Collie kanske kunde vara rasen för oss. En trevlig familjehund med stor träningskapacitet om man (Emma) vill träna mer. 

Jag läste och funderade och landade i att Anders verkade ha rätt. Så nästa hund bestämdes skulle bli en korthårig Colliehane. Plötsligt dök Winston upp. Jag köpte honom på stående fot och han är mitt bästa planerade impulsköp jag någonsin gjort! ❤

Dom som träffar Winston instämmer. Vilken härlig och mångsidig hund! När det blev dags för ny hund för nära och kära var det några som också ville skaffa sig en Collie. Rasen Collie har förökat sig i min närhet och det är jätteroligt och alla är så nöjda med sina fyrbenta kärlekar. 🥰


Vilda-Meduza North Of The Galaxy

Winston

Min och Anders äldsta Collie. En makalöst trevlig, mångsidig och högt älskad hund! 




Mironik's Assam

Karo

Vår andra Collie som hunnit bli ett år. 
Son till Winston och en helt underbar hund!



Mironik's Aurora

Pärla

Min syster har liksom jag också alltid drömt om en hund. Efter att ha lärt känna Winston kände hon också att Collie var rasen för henne. Så när Winston och Lyxa skulle få valpar hade vi lyckan att tinga en varsin valp ur den kullen. 
Pärla och Karo är kullsyskon. 



Puckolinas Oliver Twist

Charlie

Lilla Charlie är ett resultat av en parning mellan Winston och Lizzy. Han är sålunda son till Winston och halvbror till Karo och Pärla. Min vän och hundträningskompis sedan 15 år tillbaka gick i hundköpartankar samtidigt och efter att ha träffar föräldrarna så föll det sig att lilla Charlie också flyttade till Jämtland. 



Brancirs Cressida

Humla

En annan god vän och hundträningskompis var också i ropet av att skaffa ny hund. Hon hade övervägt rasval länge och mer och mer funderat på Collie. Lilla Humla är så himla go! Hon är kusin med Lilla Charlie då deras mammor är kullsyskon. 




Minonik's Bolero

Tammas

Anne-Lie lärde jag också känna genom hundträningen för sisådär 15 år sedan. Hennes Schäfer hade blivit gammal och tanken på valp hade infunnit sig. En Schäfertik stod för dörren men så i sista timmen blev det en jättehärlig Colliekille istället! Tammas kommer från samma kennel som Karo och Winstons mormor men dom är inte släkt. 




Ett gäng med aldeless makalöst trevliga Collies i min närhet... 🥰🌟👌🐕❤🤩🤗














 


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar