lördag 28 december 2019

December och jullov

1:a advent kom och sen tycker jag att man 
tänder de där ljusen i ganska rask takt. 
Jag gillar julen och advent. 


Farmor Asta och Farfars Maltes adventsljusstake 
från Örkelljunga brann så vackert i vårt fönster i år. 

Det nya adventståget blev en hit! 

Barnen har mer och mer börjat att leka tillsammans. 
Jättefint tycker jag. 


En riddag på Mulle har det också blivit. 



Hemmapyssel. 

och Hemmaraffsel.

Hundpromenader och sova i vagnen. 

Mata hästar. Dagny är så hjälpsam. 


Hundvardag.

Lekvardag. 

Promenadvardag.



Och så blev vi bjudna på ett jätteroligt kalas hos P. 

Jag var iväg och använde min födelsedagspresent. 
En blomma, en Kaisa och en text: Tage. 

En dag hade det flyttat in en Nisse här hemma... 

Och i adventstid kom även mormor och morfar 
hit med tåget och hälsade på oss.
Bland annat gjorde dom och barnen detta fina pepparkakshus.

Sen var vi även iväg på Jamtlis julmarknad. 
Dagny åkte dit med ånglok tillsammans med mormor och morfar. 

Jag och Tage väntar på dom på perrongen inne på Jamtli. 




Plötsligt kunde vi urskilja dem bland alla andra resenärer. 

Datenight med kärleken!
Det är en ytterst ovanlig tilldragelse.
Vi passade på att gå ut och äta med efterföljande 9-bio när
 mamma och pappa var uppe och kunde passa barnen. 
Le mans 66. Mycket bra film! 


 Jag, Dagny och mamma satte igång med ett lussebullsbak.



Vardagshästpyssel.

Hovslagaren har också varit hit så nu har hästarna snösulorna på. 
Vilken bra uppfinning! 


När upptäckar-Tage somnat om kvällarna passar vi på att elda. 

När Luciadagen närmade sig hade Dagnys förskola ett 
jättefint firande där de bjöd in syskon och föräldrar. 
Tage fick också vara Tomte dagen till ära. 
Det var dock helt omöjligt att fota de glada tomtarna den morgonen. 



Vi åker en del kälke och pulka i vår lilla backe framför huset. 






Dagny öppnar ett paket som kommit med 
posten från Anders kusin i Dalarna.
Spännande.  

Upptäckar-Tage fortsätter att undersöka, och slå sig. 
Han är så flitig och klyftig.

Och så ordnade vi ett luciafirande på föreningshuset. 
Några av byns barn gick luciatåg och vi var 
ett gäng som bakade till en liten kakbuffe med kaffe och glögg. 
Dom var så himla duktiga!



Liten promenad upp till Torpet i Dalen. 

Efter intensiva dagar är det skönt att somna på pappa i soffan. 

Tredje advent och morgonens kalenderöppning. 




Vackra decembermornar på väg till förskolan strax innan kl 9. 


Jag, barnen och Anne-Lie har varit runt på lite loppisar.
Jag införskaffade bla ett gäng nya Tomtar. 

Mer promenad.

Dagny bygger en varggrop. 

Tage 1 år och 3 månader.

Norma 12 år.

Winston 6 år. 

På sparktur.

Dagny på egen sparktur. 

Anders sätter upp julmat till småfåglarna.

Dagny 3 år. 

Stundande ridtur med min fina, fina häst! 





Ridtur med Moa och Geisli. 


Tage har upptäckt en ny rolig aktivitet:
Ösa kulor och mata hundar.
Det kan han ägna sig åt hur mycket som helst. 
Till hundarnas stora glädje...

Norderåsens hembygdsgård i vinterskrud. 

Legolek med en storasyster med ett stort tålamod. ❤


Julklappslek med Tages fina 
parkeringsgarage från farmor och farfar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar