måndag 2 september 2019

En planteringssommar

Från att inte ha investerat i någonting nytt i trädgården öht förutom att rensa, ansa, och klippa de sista 11 åren samt planterat några gratisträd (sådana som frösått sig i en kompis trädgård som rensades bort) till att jag gått bananas denna sommar!

Det började med att vi dels skulle plantera någonting buskaktigt runt glasverandan samt att jag berättade om min gröna dröm med att ha det mer grönt, lummigt, bondromantiskt och gammaldags. Lite typ tillrättalagt men ändå vildvuxet och insynsskyddat för min kompis och trädgårdsentusiast Anne-Lie. Jag lite beklagade mig över att jo jag föredrar ju den typen av trädgård men nu bor vi ju så öppet som vi gör osv.

Varpå min vän förklarar att det där bestämmer man ju helt själv och att typ allt går att göra med växter. 

Dessa ord började att slå rot i mitt och Anders bakhuvud. Vidare kom Anne-Lie med flera jättefina ideer, skisser, och tankar om hur detta kunde se ut. Vi hade bara tänkt häck, men Anne-Lie kom bla med iden om ett buskage, istället för häck. 

Dessutom vet hon min smak, att vi vill att det skall vara lättskött, tåligt, härdigt, och gärna växter från den billigare kategorin. 

Vilken dröm att få bolla allt detta med en inbiten och superkunnig trädgårdsnörd som dessutom själv har jättebra smak och känner oss så väl och vet vad vill vill ha och hur vi vill ha det! 

Resultatet blev denna sommar:

Ett syrenbuskage ner mot vägen men innanför raden av träd som redan står där med lila bondsyren på sidorna och vit bondsyren i mitten. 

En buskradda med Norsk brudspirea runt punschverandan. 

En halv allé med äppelträd längst med den nedre infarten av härdiga äppelsorter som funkar här uppe, ger goda äpplen och pollinerar varandra. Vi började med 2 äppelträd (Pirja och Transparante blanche) i år och utökar längre fram.  

En vacker och ljuvligt doftande Norrlandsschersmin placerad där man passerar ofta så man känner doften. 

En jättefin Snöbollsbuske som dels är jättevacker i sig och dels blir ett bra insynsskydd och bidrar till det allmänna buskaget. 

Lite skott av rosa nyponrosbuskage som jag också planterat för att bilda buskage lite här och där. Dessa kommer från mina svärföräldrars tomt i Lugnvik, liksom några syrenskott. 

Jag har även fått hämta skott från vit bondsyren i Häggenås av en person där den hade brett ut sig mer än vad hon ville. 

Slutligen har jag planterat den gamla vackra perennen Praktlysing i en slänt i förhoppning om att den skall sprida ut sig och fylla slänten med sin gula fägring. 

Jag är jättetacksam över det som givits oss i form av växter, tankar, kunskap och inspiration! Jag som aldrig tidigare ägnat så mycket tankar på trädgård har haft det riktigt roligt med detta i sommar. Och gläds åt hur vackert det kommer att bli! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar