onsdag 13 juni 2018

Kaisa och Oddur 1 år äldre

I förra veckan fyllde Kaisa 6 år och i nästa vecka fyller Oddur 10 år. Sommaren är här och i Jämtland råder det torka.

Jag började vänja hästarna vid sommarbete för ett litet tag sedan. De fick två mål torrhö och ett mål gräsbete per dag. Jag är väldigt försiktig med betessläpp. Dels är jag försiktig med foderbyten och dels är jag nojjig med det första gräset. 

Mina hästar har aldrig fått gå dygnet runt på bete. När jag hade Oddur inhyrd lät vi hästarna gå på bete på dagen och i vinterhagen på natten. De senaste åren sedan jag tog hem Oddur och köpte Kaisa låter jag dom beta några timmar på förmiddagen och några timmar på kvällen. Däremellan får de vara i vinterhagen.

För att slippa gå och hämta dom från betet har jag vant dom med en liten muta som jag lockar ner dom med. Den består av en smakrik och mineralrik musliblandning med lite energi som heter just Musli-Island eller något liknande. I denna blandar jag även ner deras mineraler som lämpar sig för de jämtländska vallarna. Kraft Miner vit hette den förut, men har nu bytt namn till något annat.  

Oddur äter alltid upp sina mineraler på en gång men Kaisa lämnar ofta då de inte smakar så mumsigt, men när man blandar i lite god musli mumsar hon i sig alltihop med gos aptit. De kommer båda glatt travande eller töltande från betet när jag kommer med deras små byttor. 

Jag är så glad och tacksam över mina två fina hästar! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar