tisdag 21 november 2017

En ny sadel

Att ha en bra sadel till sin häst visade sig kunna vara lite mer stökigt än vad jag trodde innan jag köpte en egen häst.

Nu har jag har äntligen hittat och köpt en ny (begagnad) sadel till Oddur! Eller egentligen kan man säga att sadeln hittade mig. Hans 3:e sadel!

Det började med att jag fick låna med lite olika begagnade salusadlar till Oddurs uppfödare den dagen jag skulle köpa honom. Av de sadlar jag hade med var det bara en som låg okey på Oddur. Den sadeln köpte jag. Det var en mycket gammal Stübbensadel som var stenhård att rida i. Men den var mycket billig (några hundralappar) och den låg som sagt, inte perfekt men okey.

Det dröjde några månader innan jag och Oddur mötte upp med en professionell sadelförsäljare.  Jag provred då i några olika sadlar i den lägre prisklassen innan jag bestämde mig för en begagnad Wintec islandshästsadel. Jag har trivts med den fast önskat att den skulle ha gett mig lite mer stöd, men helt okey. 

Oddur var 4 år när jag köpte den och och idag är han 9. Han har under dessa år ändrat sig sig pass mycket att Wintecsadeln inte passar honom längre. 

Den gamla stenhårda Stübben fick återigen rycka in och jag har hållit ögonen öppna på sadelmarknaden och även lånat hem och testat lite olika begagnade islandshästsadlar som tyvärr inte legat bra på just Oddur.

Plötsligt hörde en väninna av sig som själv köpt ny sadel och frågade om jag ville prova hennes gamla dressyrsadel. Den hade legat bra på både hennes islänning och fjording.

Jag blev så glad när det visade sig att hennes gamla Globus clic både låg bra på Oddur och var jätteskön att rida i och var i rätt prisklass för mig. 

Det är en "vanlig" dressyrsadel och alltså ingen islandshästsadel men den har en ganska kort anläggningsyta. Den ger bra stöd och är mjuk och stadig i sitsen. Den har lagom knävulster som passar mig perfekt med stödet jag får för ben och skänklar.  Den ger bra bogfrihet och är vid vilket passar mycket bra på Oddur som är grov vid bogarna. 

Jag var ute idag och njöt av min fina häst och min nya sköna sadel i de friska 15 minusgraderna! 
😀



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar