tisdag 13 juni 2017

Viltspår och eftersök

I helgen var jag och Winston iväg på en viltspår och eftersökskurs hos Ulrika och Rickard på Sjöbackens. Vi har lärt oss så mycket och vi båda har fått jobba oss trötta i kropp och huvud! 

Det här var riktigt riktigt roligt tyckte vi!! 

Kursen bestod av olika ekipage från nybörjare till elithundar. Jag förvånades över hur snabbt hundarna förstod galoppen och sista spåret Winston gick var hela 600 meter långt, bestod av 4 vinklar, bloduppehåll och svår terräng! han grejade spåret och hade sådant tryck när han "släpade mig efter" så jag blev tillsagda att bromsa åtskilliga gånger. Man ska ju helst hinna se spåren efter djuret (bloddroppar osv) själv också... : D 

Winston efter sitt livs första viltspår. Han gillade sin belöning i form av älgklöven och började genast att kampa och leka med den. När vi sedan gick tillbaka till de andra bar han stolt klöven hela vägen tillbaka till campen.  


Petit basset griffon vendéen. 

Karelsk björnhundblandning. 


Lajka. 

Mitt och Winstons crew. 


Helgens yngste tvåbening. Blev champion efter kursen för sitt tålamod, sin flit och härliga sätt. 



Här är vi vid ett spårslut. 

Hundbilen är med. 

Kaffepause. 

Duktiga killen bär stolt sin älgkköv efter rebusspåret. 
Bild: Ulrika Andersson.

Vår spårsnitslare.  

Jag och Winston. 

Jämthund. 


Winston och jag. 
Bild: Ulrika Andersson. 

Kompisar : )  

Kursens äldsta fyrbening. 
Norsk älghund svart. Viltspårschampion. 

Winston och jag.

Husse med sin glada Labbe Ina. 

Far, son och Lajka. 

Stolt Basset med funnen rådjursklöv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar