torsdag 8 juni 2017

NH-Kurs med hästarna

På Nationaldagen lastade vi både Oddur och Kaisa och åkte på sista kurstillfället av Natural Horsemanshipkursen för Annelie Thors hos Camilla och Hjalti i Tullus. 

Jag tränade med Kaisa och min kompis Berit från Nord-Tröndelag lånade Oddur, och kunde därmed träna med en häst utan att behöva ta med sig sin egen från Norge. 

Dessa kommunikationstekniker som vi får lära oss är verkligen bra! När man får en lärare som konkret berättar vad vi ska göra och varför vi skall göra det och sedan se hästarnas stora respons är jättehäftigt! Det suddar också ut den lilla känslan av "flummighet" som jag tidigare ibland känt kring denna träning. 

Kaisa var så snabb och så känslig. Hon lärde sig fort och där måste JAG bli snabbare! Vad är det med långsamma mig och snabba djur!? : D 

Oddur och Berit blev ett team men då vi tränade samtidigt hann jag i ärlighetens namn inte se deras träning så mycket då man blir så fokuserad på sig själv och hästen man själv tränar. 

Detta är någonting jag känner att jag vill och behöver jobba vidare med. 

Jag ber Kaisa att gå på halvcirklar till vänster och höger framför mig. I slutet på dagen longerade jag henne i åttor runt två koner. Hon som inte blivit longerad tidigare. 

Annelie instruerar Petra hur hon skall träna Lilleman i voltarbete. 

Dagny och Anders kom och hämtade oss i slutet av dagen. 
De hade passat på att åka och spana på skogsvrak under dagen. 

Berit och Oddur. 

Ibland fick vi elever agera häst. Det tydliggjorde en hel del. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar