fredag 23 juni 2017

Midsommarnattsritt

På förmiddagen dagen före midsommarafton sadlade jag Oddur och begav mig ner till Häggenås. Målet för ridturen var min kompis Maria. Jag red första etappen längst gamla norderåsvägen innan jag vek av en väg ner mot husevägen. Efter ytterligare en stund red jag in på en smal stig som går direkt till min kompis gård.

Väl framme fick jag låna en box till Oddur inne i stallet. Där fick han sedan stå och vila tillsammans med de två grisarna Gudrun och Svea.

Anders och Dagny kom sedan och hämtade mig. Men innan vi for fick Dagny hälsa på alla djuren och sitta på min kompis snälla fjording.

Ganska sent på kvällen åkte sedan jag och en annan kompis tillbaka till Häggenås. Där mötte vi upp med ytterligare några kvinnor och deras hästar.

När alla hästar var sadlade satt vi upp och red iväg på en härlig långritt runt Kyrkberget i Häggenås i midsommarnatten.

Efter en lång och underbar tur lös plötsligt en eld mellan träden. Min kompis man hade åkt till en lägerplats och tänt en brasa före vår ankomst.

Vi grillade, fikade, sjöng och samtalade kring elden medan hästarna stod uppbundna i träd runt omkring oss.

Natten blev till morgon innan vi åter sadlade hästarna och satt upp. I ett vägskäl tog jag och Oddur adjö av de andra och önskade dem en fortsatt fin midsommar. De andra fortsatte tillbaka till gården i Häggenås medan jag och Oddur styrde kosan mot Norderåsen i den kyliga midsommaraftonsmorgonen.

När vi närmade oss byn tornade den vackert upp sig i gryningen mot en ljusrosa himmel ackompanjerade av fågelsång. Vi tog en gallop och på bägge sidor om oss vaknade kor och satte också iväg i sina sommarhagar.

Vid halv tre tiden var vi återigen hemma. Anders och Dagny sov men Kaisa var vaken och kom oss glatt till mötes.

Jag och Oddur på väg till Häggenås.

Oddur blev installerad i stallet när vi kom fram.

Grisarna Gudrun och Svea bodde också i stallet.

Dagny fick provsitta på den trygga fjordingen Chaprillo.

Midsommarnattsridtur.

Byn som skymtar till vänster borta på åsen är Norderåsen.





Klockan är halv tre på morgonen och vi är åter hemma.

Den kyliga morgonen gjorde sig påmind och det var skönt att vara hemma igen.

Det tyckte Kaisa också som glatt hälsade oss välkomna med ett dovt litet gnägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar