lördag 26 november 2016

Året med häst ur ett hälsoperspektiv

Under det gångna året har jag, Helené och Petra suttit med i Jämtlands islandshästförening Gneistis kursutskott. Vi pratade om att det vore givande att ha en kurs som enbart bestod i matnyttig hästteori. Vi bestämde att det kunde vara lämpligt att förlägga en sådan kurs under det kallare och mörkare delen av året. I slutet på november exempelvis.

Vi tog kontakt med islandshästhippologen Joanna Sätter som då skapade kursdagen Året med häst ur ett hälsoperspektiv. En heldag med massa bra hästteori!

Joanna hade delat in dagen i både teoripass som bla innehöll betesplanering och smarta lösningar, hullbedömning, avmaskning och parasiter, sjukdomar och smittskydd mm. Utöver att lära oss om hullbedömning i teorin fick vi även gå ut i stallet och klämma, känna och bedöma ett gäng levande islänningar. Det gav SÅ mycket!

Vi förlade kursen på Sörbygården i Brunflo. Förutom en solig gnistrande vinterdag med utsikt över hästhagar ner mot Storsjön fick vi god älggryta till lunch, lyxfika och ett gäng levande kläm och kännhästar.

Det blev en strålande kursdag! Nu skall jag, Petra, Helené och Anja öva oss i hullbedömningen genom att hullbedöma och poängsätta varandras hästar och sedan diskutera vad vi kom fram till och varför.

Helt enkelt är det inte. Det var exempelvis en häst som jag tyckte såg jättefin ut i hullet, men som hade en del övervikt när vi kände och klämde och granskade den på djupet, och vice versa med en annan. Jag har exempelvis haft känslan av att Oddur kanske bär på lite extrakilon, men när jag kom hem och hullbedömda honom efter kursen så var han nog inte rund iallafall, eller? Det ska bli SÅ SPÄNNANDE att höra hur de kommer att poängsätta / hullbedöma honom.

Min duktiga medryttare och Oddur på en barbackatur nu i november. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar