onsdag 11 mars 2015

Övergivna platser längst våra promenader

Det var en gång en by i Jämtland som hade många fler invånare än idag. I den fantastiska byn bor vi. 

Då jag är en person som intresserar mig mycket för det förgångna, kan jag inte låta bli att fascineras av de övergivna boningar vi passerar under våra promenader.  En gång levde personer här, de arbetade och månade om sina hem. Vilka var de? Ibland ser det nästan ut som att de plötsligt for, för att aldrig komma åter. 

Jag funderar kring vilka de var, hur dessa torpställen såg ut i sin glans dagar, vad hette arbetshästarna som drog vagnarna, personen som sydde de skira gardinerna som hänger kvar i fönstren, människan som arbetade fram vackra detaljer på husen osv osv osv... :)












2 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg! Sådant här älskar ju jag och kan nästan spela upp som en liten film i huvudet om hur det en gång varit :) Men visst är det lite sorgligt också, att det någon en gång lagt ner så mycket tid på bara får stå och förfalla...

    SvaraRadera
  2. Instämmer med allt mossfolk. Intressant och vemodigt. :-)

    SvaraRadera