fredag 1 juni 2012

Varg i Jämtland

Har ibland funderat på hur det kommer sig att det trots allt verkar finnas så lite varg i Jämtland. Rent logiskt, har jag tänkt, borde ju revir finnas både här och där när det nu även finns revir i Uppland. Jag har ju dock varit väldigt nöjd med att det inte funnits något vargrevir i närheten av oss.

En del i min närhet håller ju exempelvis på med harjakt med stövare, och detta är vad jag förstått, inte möjligt i områden med varg. Många av stövarraserna är väl även dom utrotningshotade?

(egna tankar).

Men efter ett samtal igår och lite mer infosök på bland annat Rovdjursföreningen, Nationalatlas och Jordbruksverket har jag insett att anledningen till att Jämtland har så lite varg verkar bero på att Jämtland ingår i ett Renskötselområde. Samerna måste kunna skydda sina renar från diverse faror och lidande, och varg är ju såklart ett stort problem mot rennäringen.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar