tisdag 26 april 2011

Elmia - Jönköping

På hemvägen stannande vi till i Jönköping och slank in på Elmias årliga bilmässa, som f.ö firade 40 års jubileum.

Jag kan inte på annat sätt beskriva känslan för främst Anders, men också för mig, än som Kalle i chokladfabriken...

Detta var den överlägset häftigaste mässan jag varit på, med överlägset flest häftiga bilar.

Mässan utgjorde ett grymt bra avslut på en grymt trevlig resa! :-D















Lacepaint igen... Dvs en lackteknik där man använder spets av något slag för att få fram ett vackert motiv/mönster i lacken.



Detta är en av de två Saabhusbilar som finns. Den andra Saabhusbilen finns nämligen i Ås här i Jämtland och ett gäng entusiaster håller på att fli till den om jag inte är felinformerad.













Jag avslutar detta inlägg med en bild på kanske världens mest kända custombygge. Nämligen Hirohata Mercury!

För första gången visas denna bil utanför USA. Bröderna George och Sam Barris (en av bröderna var f.ö på plats i Jönköping, tillsammans med en del andra billegender), byggde om denna bil år 1951, då den var ett år gammal hos Barris custom shop.

Hirohata Mercury blev en fullträff i customvärlden, och har genom åren fått flera efterföljare. Bilen har även florerat i filmen "Running wild" ("Ligan sprängd")...

9 kommentarer:

  1. Roligt med intressen och hobbys! Min pappa har en veteranbil stående i garaget :-)

    SvaraRadera
  2. Susanne och Pebbels: Absolut. Det var faktiskt detta gemensamma intresse som förde oss samman. Vad är det för bil din pappa har i garaget!? *nyfiken*

    SvaraRadera
  3. Inte mycket fylla där? Har läst att på fredag och lördag så springer det mest massa asfulla människor där, tråkigt...

    SvaraRadera
  4. David: Det var inget vi märkte av. Var ju dock där på en söndag, Men folk var ju lediga även på måndag. Däremot var det en hel del lättklädda kvinnor (bilhuvsposererskor)som florerade på mässan... :-D

    SvaraRadera
  5. Det stämmer att en av Sveriges första husbilar finns i Jämtland och TV4 har gjort reportage om den för några år sedan :)

    SvaraRadera
  6. Vintertass: Du håller dig ajour med ALLT! Det är roligt! :) Jag visste inte att eventuellt denna Saabhusbil i Ås var en av Sveriges första!

    SvaraRadera
  7. Den stod hos Julle i Tängtorpet under renoveringen, vart den är nu vet jag ej men det pratades om att den skulle stå i Teknikland när den var klar men jag vet inte om det blev så.

    SvaraRadera
  8. David: a-ha. Så det kanske blir i Ope man får skåda den då...

    SvaraRadera
  9. Läckert! Saabhusbil hade jag inte en aning om att det gjorts. En sån fiiiin!

    SvaraRadera