tisdag 20 oktober 2009

"Jäschi" kuan ;-)

Idag har vi varit på tre studiebesök med skolan. Först var vi och spanade på en besättning SLB och SRB på Andra sidan. Bonden hade nyligen skaffat mjölkrobot, så det var spännande att få se den in action!

Därefter var nästa stop på en gård i Offerdal. Väldigt trevligt faktiskt!

Tredje och sista studiebesöket tog oss till en gård i Föllinge. Där hade de en ren "Jäschi", dvs Svensk Jersey borkap besätning. Dessa kor mjölkar något mindre mängd än SLB och SRB, men har istället högre fetthalt på mjölken.

Blev förtjust i Jerseykorna. Utöver att de var väldigt vackra, tyckte jag att de var mycket nyfikna, och mindre "stingsliga" än andra kor vi träffat.

Bilderna nedan på korna är fotade Från gården med endast Jerseykor.







M har pratat länge om dessa Jerseykor. Jag tror hon uppskattade besöket!






Jag gillar hennes fripp... ;-)



Denna bild är tagen från en av dagens gårdar vi besökte. Anledningen till dagens studiebesök är att de skall mynna ut i att vi skall göra 24 timmars betéendestudier på de olika mjölkbestättningarna i mindre grupper. I 24 timmar skall vi anteckna vad hela kogruppen gör och vad 4 enskilda individer gör. Går inte mer in på detaljerna kring det, men ett spännande arbete kommer det bli!

2 kommentarer:

  1. Jag tror aldrig jag har sett några Jerseykor - du milde så vackra de är!
    Vilken rolig utbildning du går på! Det är så spännande att få läsa om den.

    SvaraRadera
  2. Christina: De verkar vara ganska ovanliga. Bonden berättade att han haft andra kor, och sedan fick tag på några Jersey. Han vart väldigt förtjust i dem och bestämde sig för att bara använda Jersey kor. I början hade han fått köpa in kor från hela Sverige, just eftersom de är ganska ovanliga. Jag förstår honom. Min kompis Christine skrev just härovan att när hennes familj hade mjölkgård hade de några Jersey. De hade varit de trevligaste i hela fjöset!

    Utbildningen är verkligen ROLIG! Vad kul att du gillar att läsa om den!

    Kram emma

    SvaraRadera