torsdag 7 maj 2009

I min by finns det fler hundar än människor...

Min gode granne B har hållit på med draghundar som hobby och turistkörningar i 20 år. Det var jätte roligt att få komma och se hans hunderiverksamhet idag. Allt var så snyggt och prydligt, uttänkt och välordnat!


Nästan alla hundar verkar gilla rumpkliandet!







Gos med husse.

Det blev inte allt för många bilder som blev bra på hundlekandet. Dessa draghundar var blixten snabba allihopa. Jag skall nu sätta mig och radera alla bilder på en halv svans, en gräsmatta, ett halvt hundhuvud osv...

Lappen tror jag denna hund hette.







B hjälpen en av tikarna att få bort lite av vinterpälsen.











Dessa sötnosar var riktiga små kelvalpar! Pricken och Iso var ena riktiga gosenosar!

Idag var jag över till grannarna en sväng. Tre personer, 13 vuxna hundar och 2 valpar... Först blev jag presenterad för hela gänget och fick veta lite om varje hund. Sedan, fick alla hundarna springa en stund på tomten i olika omgångar. Jag är impad över att ha 15 draghundar på en oinhängnad tomt som inte lämnar tomten! Därefter blev det lite kelande. Alla hundar var keliga och urmysiga! Det bästa av allt: I vinter ska jag få följa med ut och KÖRA HUNDSPANN!!! Wiii! Jag trodde aldrig jag skulle säga det,,, men vintern har ju helt klart sina fördelar... :-) :-) :-)

Jag har haft en väldigt trevlig kväll!

7 kommentarer:

  1. Nog för att det finns många hundar i byn men inte tror jag att det finns mer än 190 hundar!?!?

    SvaraRadera
  2. Härligt!!! Jag älskar draghundar, jag önskar att jag bodde så att jag kunde ha en sådan.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vilka fina hundar!!! Den där Lappen skulle jag vilja ta i en napparsäck ;)

    Lyllos dig som kommer att få följa med och köra hundspann! Jag är grymt avis.

    SvaraRadera
  4. Men var häftigt. Jag är så imponerad över alla hundar som gör ett jobb.
    Riktigt avundsjuk på den där hundspannskörningen du ska få vara med om!

    SvaraRadera
  5. David: Enligt ganska säkra källor skall mitt påstående i rubriken stämma! ;-P

    Dark and twisted: Ja de är häftiga! Både vackra och trevliga!

    Christina: Har nyss varit och ´kelat med "Lappen" som jag fick reda på heter Aina! Lappen var en annan av deras hundar... Ur go var hon iallafall!

    Mossfolk: De verkar verkligen ÄLSKA att dra! Och jag håller med om att det är super när framavlade arbetshundar får syssla med sin ursprungs syssla!

    SvaraRadera
  6. Oj vilka fina hundar!!! DE är ju för underbara dessa draghundar! Vad kul att få besöka ett sånt ställe... och få åka med sen!!! Ett tips på att fota hundlek är att ställa kameran så den tar flera bilder i följd, då brukar man kunna lyckas fånga något mer än svansar! Fast det har du ju verkligen lyckats med. Nu måste jag tillbaka och njuta av hundarna igen!

    SvaraRadera
  7. Eva H-höjden: Tack för fototipset!

    SvaraRadera