söndag 14 juni 2020

Historiska utflyktsmål

Dagny vill sedan en tid tillbaka att vi bara skall läsa boken När människorna kom vid läggningen. Det är den första delen i en historisk barnboksserie om Sveriges historia som min mamma sparat sedan jag var liten. Jag minns att även jag älskade dessa böcker och det gör verkligen Dagny också. "Läs boken om den gamla tiden" säger hon. Och det gör vi så gärna, om och om igen. 

Till följd av böckerna har ett historieintresse väckts och Dagny tycker det är spännande med bla runstenar, hällristningar mm. 

Då är det ju väldigt lämpligt att just sådant finns ju här i Jämtland så nu har vi gjort två sådana små utflyktsmål senaste tiden. 

Till hällristningarna i Glösa har vi varit till tidigare men jag vet inte om Dagny minns det riktigt. De är gjorda på stenåldern för ca 6000 år sedan. 

Sedan har vi även åkt och tittat på Jämtlands enda och Sveriges nordligaste runsten. Den står på Frösön och är sedan 1000-talet.




På väg till till Glösa stod plötsligt en lös, ensam liten hund mitt i vägen. 
Vi plockade upp hunden och det tog en liten stund 
med bla dörrknackning och en vända in på affären 
innan vi lyckats lokalisera hans ägare. 
Efter det fortsatte vi färden mot Glösa. 














4 år gammal. Sommarlovets första dag. 
Dagny framför den 1000 år gamla runsten på Frösön med texten:

Östman, Gudfasts son lät resa 
denna sten och göra denna bro, 
och han lät kristna Jämtland. 
Åsbjörn gjorde bron. 
Tryn och Sten ristade dessa runor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar