torsdag 7 mars 2019

Besöka en mjölkgård

I vår fina ny finns just nu tre verksamma bönder. Två nötköttsproducenter och en mjölkproducent. Det är två härliga och driftiga personer som driver mjölkgården sedan många år tillbaka. Min kompis Petra jobbar i denna lagård och i veckan tog jag med mig barnen för att hälsa på Petra på jobbet. 

Dagny fick träffa kor, kalvar och se var mjölken kommer ifrån. Hon tyckte besöket var mycket spännande. Både djuren men också alla maskiner, olika ljud, den stora traktorn som kom körande osv. 

Jag ser verkligen upp till yrkesgruppen bönder. De sliter verkligen för att producera mat till oss andra. En av de mest riskfyllda arbetsplatserna och vad jag förstår inte det mest lukrativa yrket i förhållande till arbetstimmar. De bidrar till att hålla öppna landskap, biologisk mångfald, mat på våra bord, skapa arbetstillfällen osv osv. 

Jag är så glad och tacksam över att bo i en levande by med matproducenter. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar