söndag 17 februari 2019

Byföreningens årsmöte

Igår hade byföreningen / Föreningshuset Nordanborg sitt årsmöte. Jag och Tage gick dit. Efter flera år i valberedningen och fritidskommitén blir det så att jag nästa år istället sitter med i styrelsen och i fritidskommitén men lämnar min plats i valberedningen.  

Under året har föreningen genom ideella bybor ordnat bla en pulkadag för barnen med grillning och ett halloweendisco. Valborgsfirande, en höstfest, yogakvällar, en städdag, emottagit en bilträff och fixat plus sålt fika. Hyrt ut lokalen vid ett antal tillfällen. Fredagsmys med hamburgare och spelkvällar med "vanliga fysiska spel" samt julfirande med gröt, skinkstut och byns barn som gick luciatåg. 

Jag har lärt känna så många bybor just på föreningshuset och haft många roliga kvällar. Nu har jag märkt att barnen (Dagny) har såååå roligt på föreningshuset! Det är orsakerna till varför jag själv engagerar mig och vill att föreningen skall leva vidare.

Huset i sig är väldigt användbart. Det finns en stor sal med en scen, ett kapprum med tre toaletter varav en är handikappvänlig. Sen finns det också en cafédel i anslutningen till köket samt en stor grusad plan / parkering utanför som olika bybor turas om att skotta på vintern. Ovanpå föreningshuset finns en lägenhet som föreningen hyr ut. Det är ju väldigt lyxigt att som föreningsmedlem och bybo få använda denna lokal till aktiviteter som är till för bybor samt hyra den för en liten slant vid privata arrangemang. Årsavgiften är även den blygsam. 50 kr för vuxen och 30 kr för barn.   

Igår hade några i byn lagat mat och fika som dom genom föreningen bjöd alla medlemmar på. Några bybor skänkte kött till köttfärssåsen, en lagade den, en annan gjorde kakan till kaffet och en tredje förberedde allt och fixade sallad och spagettin.   

Jag och Tage hade en mycket trivsam och god kväll tillsammans med några av våra grannar. 



Lilla Elsy som snart blir 1 år. 


Petra och Tage språkar. 
Tage vill smaka Petras dricka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar