tisdag 24 april 2018

Ridtur med diskussion

I söndags när Oddurs medryttare var hit och red honom så hade han testat henne en del om vilken väg de skulle ta, eller inte ta mm. Han kunde testa mig i början en del också, men lärde sig efterhand att det inte var önskvärt och slutade sedan med dessa saker under några år. 

Igår passade jag på att ta en tur innan jobbet och jo han ville gärna vända hem till stallet några gånger i början av turen. Jag låter honom INTE få sin vilja igenom och jag har fördelen att nästan känna vad han tänkt göra innan han får stor kraft att göra det. 

Min strategi är att bli väldigt bestämt och få in honom på en liten liten snäv och jobbig volt och där får han traska runt runt en stund. Nästa testvända från hans sida så får han snabbt gå piruetter igen åt andra hållet. Det är jobbigt att förbryta sig. 

Efter några piruetter skötte han sig och vi fick en trevlig tur tillsammans. Jag vill etablera känslan hos hans räv bakom örat att:
"Tänk inte ens tanken ditt lilla rävskrälle" 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar