måndag 10 september 2012

Kenzos MH i Sveg

I söndags åkte jag och min kamrat mot Sveg och Östra Härjedalens brukshundsklubb. Min väns Schäfer Kenzo genomförde nämligen ett MH.
 
MH:t är en mentalbeskrivning med en rad olika prövningar som hunden utsätts för, och samtidigt får en beskrivning över hur den reagerar i dessa situationer, samt om den har förmågan att sedan kunna avreagera och "gå vidare i livet" trots att den sekunderna innan ev. blev skrämd. Man ser ifall hunden visar upp hot / skärpa / rädsla osv. Man ser även ifall hunden har leklust, jaktlust och kamplust mm.
 
Stationerna på MH-banan innefattar bland annat en overall som flyger upp på en stig rakt framför hunden, att någon annan känner igenom hunden och ser på tänderna, att ett dålt skrammel snabbt och överraskande dras bredvid stigen, olika spöklika figuranter närmar sig hunden mm.
 
I slutet testas även hundarna för skott. Hunden skall både kunna leka och vara passiv när skott avlossas i dess närhet.
 
Jag, A och Kenzo (Wellegårdens Mikado) hade en så trevlig dag tillsammans. Denna gång slapp jag vara nervös eftersom Norma och Silver redan gjort MH-beskrivningen. Jag gick rundan flera gånger och kollade även på andra hundar än Kenzo.    
 
Jag tycker MH:t verkligen är intressant att kika på och då se hur olika hundar hanterar de olika momenten!
 
Jag upplever MH:t som genomtänkt och att det tar fram ganska mycket av hur hunden "egentligen" är mentalt, även fast jag samtidigt tänker att ett MH inte säger allt om hunden. 
 
 
 
 
Efter MH:t fick vi nöjet att hänga med hem till Kenzos uppfödare och snusa på ett gäng Schäfervalpar och ett gäng vuxna riktigt trevliga hundar. Både Schäfrar, Jämthundar och en käck liten Sheltiefröken.
 
När vi kom hem efter ungefär 14 timmar var jag ganska slut och somnade ovaggad efter en mycket lyckad söndag i Härliga Härjedalen. :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar