lördag 26 mars 2011

Mars månad

Mars månad har rusat iväg, och för mig har det alltid varit en vårmånad, om än början till vår, men kan återigen konstatera att i Jämtland är Mars en VINTER-månad, och stormarna har bytt av varandra.

En afton blev var vi bjudna på Pitepaltmiddag hos Anders föräldrar.

Vi har även uppvaktat Sofie www.misssofienyman.blogspot.com som fyllt år.

Jag har också övat mig på att fotografera, och det passade ju ypperligt att månen var den största på 20 år för detta ändamål.


Jag och Sofie har även börjar en fotokurs inne på Medborgarskolan i Östersund. Den är för nybörjare med digilata systemkameror. Det är roligt!



Igår bjöd vår vän Maria in oss till stan för att inmundiga vofflor på Vofflans dag. Träffade några sköningar som jag inte direkt språkat med förut.

Den grundkurs i tävlingslydnad som jag och Norma gick har nått sitt slut. Under kursen så lärde jag och Norma oss en hel del, men avlutnings"tävlingen" gick allt annat än bra. Jag fick kortslutning, och till följd av detta fick även Norma det.

Min lilla Bingobil har "tyvärr" rasat. Det var ganska surt, men min nya bil, en volvo 850 kombi, trivs jag såååååå mycket bättre med.

Sedan kommunen kommit till en lösning med parasiten, så har jag och min svägerska återigen tagit upp simmningen, och dte känns sååååå skönt!

6 kommentarer:

  1. Vilket inspirerande inlägg emmis! :)

    SvaraRadera
  2. Men ÅÅÅH, våfflor med hjortronsylt! Hjortronsylt är nästan det godaste jag vet!
    Pitepallt har jag tänkt att vi skulle prova någon dag, men har inte riktigt vågat än. Idag kanske...
    Och månen försökte vi också fotografera. Med ganska misslyckat resultat så de bilderna blev raderade :)

    SvaraRadera
  3. Palt som är så gött! ( fast utan fläsk då förstås) :p

    SvaraRadera
  4. Sofie: Där ser man, så bra! :)

    mossfolk: Blir mer och mer förtjust i hjortron, som på jämtska hater Mylta, by the way. Tycker absolut att ni skall prova pitepalt, det är värt ett försök vill jag lova!

    Johanna: Ja visst är det, hade aldrig ätit det tidigare, men är nu helt såld på denna norrländska husmanskost. Är dock lite tidskrävande at laga, blev jag varse när jag hjälpte svärmor.

    SvaraRadera
  5. Jag har ju norrländskt blod i mig :) Min mamma är norrlänning, från norr om lule så jag är uppvuxen på palt och tunnbröd :)

    SvaraRadera
  6. Johanna: Jag minns det pga av de urgoda specialpepparkakorna du bjöd oss på... :) Själv har jag 50% gåsablod som pumpar i mina vener, samt 25% snål smålänning och avslutningsvis 25% roslagsblod... I like my combo. Se you soon kompis!

    SvaraRadera