lördag 12 augusti 2023

Hundmat

Idag donade vi på med olika saker och plötsligt var dags för lunch. Vi åt rester och jag plockade av allt kvarvarande kött från fredagens kyckling. Dessa överblivna kycklingrester ska hundarna få till middag. 

Jag brukar ställa en hundmatskål på diskbänken på morgonen. I den åker grötslattar, matrester från våra tallrikar, exempelvis makaroner, köttbitar, icke uppätna morötter, mackor, fil och yoghurtslattar och allt möjligt. 

Sen kompletterar vi upp hundarnas mat med ett svensk torrfoder av ett icke svindyrt märke med ganska mycket fett och protein. 

Många föredrar att ge sina hundar färskfoder, men efter att jag fått berättat för mig från en veterinär om alla bakterier och även multiresistenta sådana som frodas i färskfoder kände jag att torrfoder blir bra. 

Om jag råkar trilla över en säck bra foder på superrea, typ 70%, pga kort datum, kan jag köpa det. Men i absolut första hand vill vi köpa ett svenskt torrfoder. Där såklart även ingredienserna ska vara svenska i mesta möjliga mån. Jag vill inte köpa hundfoder med kött från andra sidan jorden med sämre djurskyddslagar och långa transporter. 

När jag läste om olika djurslag och deras foderbehov på Högskolan i Nord-Tröndelag fick jag lära mig att hundar inte är carnivorer utan omnivorer. Dvs samma som björnar och oss människor: allätare

Många verkar vara inne på att bara ge sina hundar kött och spannmålsfritt foder. Det är inte jag. 

Jag ger dom bara mer och mer matrester och tänker att hundar trots allt levt i huvudsak på människans leftovers i 15 tusen år. Det var inte alls länge sedan som människan började köpa torrfoder och färskfoder från hundmatsfabriker. Ett par tiotal år bort? Så helt fel med matrester kan det knappast vara. 

En parallell är exempelvis islandshästar. De har levt och anpassat sig efter ett magert bete på karga Island i tusentals år. Idag utfodras de många gånger med dundermat i form av hösilage som är producerat för kor som ska mjölka ur sig 30 liter mjölk per dag. Dessutom får de ofta arbeta mindre. Många hobbyhästar behöver inte jobba sig svettiga särskilt många timmar i veckan och många (även mina i perioder) är i överhull. Det kanske inte är så konstigt att så många hästar idag drabbas av välfärdssjukdomar. 

Våra hundar mår bra, är friska, pigga, har hittills blivit ganska gamla allihopa och inte haft några allergier. Så jag fortsätter på mitt spår som känns rätt för oss.

Slänga prima allsidiga matrester som duger åt familjen, för att istället ge hundarna mat från andra sidan jorden. Nej tack. 

Tänker att barf är något som jag personligen absolut inte skulle orka hålla på med, men att olika matrester samt något rått ben eller hudtuggrulle imellanåt är ganska berikande för vovvarna det också. 

Jag vill att vår hundmat ska vara bra, enkel, billig, svensk, mångsidig, berikande och bidra till att minska matsvinnet. För hundarna själva finns det inget som smäller högre än våra matrester. Deras entusiasm går inte att ta miste på där.



Kaniner och hästar får också 
leftovers av frukt och grönt. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar