tisdag 28 september 2021

Höstplanteringar

 Jag, Ali och barnen har varit en vända till Växtvaruhuset och en vända till Fröjas nu i höst i syfte att fynda lite växter på realisation. 

Från Växtvaruhuset följde det ryska äppelträdet Borgovskoje med hem samt den gamla rabarbern Holsteiner blut. Den ska tydligen vara både smaklig, tålig och härdig i vår zon 7. Även Borgovskoje funkar i vår zon. Dessutom ska detta träd, när man läser om det, ge goda äpplen och pollinerar med dom träd vi redan har. Jag har haft span på den sorten i några år och nu i höst slog jag till. 

En miss med rabarbern var att jag ville ha en med lite lägre oxalsyrahalt. Men väl hemma insåg jag att min nya tyska planta hade  hög halt. 

Så efter lite googlande hittade jag en ny rabarbersort som hade alla egenskaper jag ville ha. Rosenhagen. Den är härdig, god, växer bra, ger bra skörd och har låg halt av oxalsyra. Så jag kände mig nödgad att beställa även den från Piteå... 

Tidigare i somras köpte jag en jordgubbsampel. Gubbarna var goda men den vita plastampeln kunde ha varit mer grann. Nu har jag köpt en ny större snyggare ampel i zink och idag lät jag jordslå min jordgubbsplanta med tillhörande revor. Tanken är att jag hädanefter är "självförsörjande" på jordgubbsampel kommande år. 

Utöver ätliga plantor investerade jag i några nya buskar denna höst på Fröjas. 

En vacker gul Forcythia som blommar tidigt på säsongen. En till Norrlandsshersmin för dom är så vackra och väldoftande att jag gärna har dom på olika håll i trädgården. Klassikern Hansaros och slutligen Finlands vita ros. En vacker bondromantisk grön buske med många små vita rosor på. Även den en buske jag varit sugen på en tid. 😊

Inte visste jag, att jordgubbsplantor blev 
såhär färgsprakande vackra på hösten! 


Jordslagen jordgubbsplanta. 

Liten och oansenlig än så länge. 
Norrlandsshersmin.

Rabarbern Holsteiner blut.

Forcythia.

 Klassikern Hansaros. 


Hemmasjuklingen Tage hjälper 
mig med alla bestyr. 
Finlands vita ros blev tydligt 
väldigt röd och vacker på hösten också. 

Lilla lilla Rosenhagen som 
jag hoppas skall växa sig
 stor och stark de kommande åren. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar