tisdag 27 april 2021

Dagnys 1:a slalomvinter

 Både jag och Anders har tänkt att nu när vi bor i närheten av så många fina skidorter och slalombackar så ska vi försöka få till det så att barnen kan lära sig att åka slalom. 

För några månader sedan såg jag en annons som flimrade förbi i mitt internetflöde om skidskola i Litsbacken för barn från 5 till 12 år. Dels en nybörjarkurs och dels en teknikkurs. Kursen skulle äga rum i fyra dagar 2 helger på rad. Jag kastade mig på mobilen och anmälde Dagny (trots att hon inte riktigt hunnit fylla 5 när kursen skulle gå av stapeln). 

Till vår stora glädje lyckades vi få en de 6 platserna som fanns (dom hade tagit slut på mindre än en timme). 

Sen blev det till att leta rätt på en begagnad skidutrustning. En skidhjälm hade hon redan. En som jag köpte på rea tidigare för att ha som dagislek och pulka hjälm. Efter en hel del letande så hittade vi begagnade skidor, bindningar och slalomglasögon hos en familj i Offerdal. Ett par pjäxor hos en annan familj i en annan by i Offerdal. Stavar köpte jag till senare, vilket var lite onödigt för hon åker utan stavar.  När vi ändå var på inköpsresa så långt hemifrån passade vi på att hälsa på goda vänner i Ede.  

Så var det dags för skidskola. Jag hade föreberätt Dagny på att det skulle vara svårt, jobbigt, att alla barn skulle vara äldre samt att vi inte skulle vara där osv. 

Hon var liksom helt fenomenal på att gå i skidskola med en hop främlingar! Det fanns tre ledare och några av barnen hade redan en del förkunskaper så det blev nästan som att hon fick en egen PT i backen. Och tack vare att det var lite folk som åkte var det lite kö till liften och det hann bli väldigt många åk under de 2 timmarnas skidskola de fyra dagarna.  De tre ledarna var helt fantastiska och berättade att Dagny hade varit så tapper och bara rest sig och försökt igen och igen och igen efter alla ramlingar utan ett gnäll eller pip. 

Tack vare denna fina skola så har vi kunnat göra 3 till skiddagar denna vinter. En lördag åkte vi med våra vänner Micke, Britt-Inger, Erik och Anna och deras barn till Mickelbacken i Gällö. Dagny åkte med dom alla och lärde sig den dagen att åka knapplift, vilket var en ny företeelse. 

Två andra helgdagar har vi åkt till barnens morbror och moster i Åre. Dom har åkt skidor och lift med Dagny och vi andra har under tiden hängt i backen och njutit av dagen. Tage, som ännu bara är 2 år får åka snowracer istället än så länge. 























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar