tisdag 31 juli 2018

Besök, halmhämtning, hästpyssel, hundbad, fika, vänner, middag, gameover

Igår kom våra vänner Bengt och Lena, deras son F och dotter Birgitta, som är tillsammans med Anders barndomsvän Daniel och deras två barn V och A. När de kom tog vi med dom på dagens dopp i älven Hårkan. Jag bara måste bada dessa varma dagar och det blir ungefär en gång om dagen. 

Väl tillbaka hemma ordnade familjen middag till oss! 💗 Som de dessutom hade med sig. Jag låg mest på sofflocket och gästerna fixade. 

Efter middagen körde vi chips och prat och musikmys på verandan. V spelade gitarr för oss och Bengt hade med en musikquizz.

Barnen gick successivt och la sig och vid 1-tiden bröt även vi vuxna upp.  Efter en sovmorgon drack vi kaffe i lag innan vi sa adjö. 

Därefter åkte jag, Anders och Dagny ner till Häggenås och hämtade 2 stora halmbalar till hästarna. En driftig och nyförlöst granne har organiserat en hel lastbilstransport med halm från Skåne till Jämtland och i denna beställning köpte jag två balar. En till mina hästar och en till Lagerfelts. 

Efter halmhämtningen tog jag in hästarna och gjorde en ordentlig groom av dem bägge.  Jag ryktade, smorde insektsbetten, borstade igenom manar och svansar minutiöst och avslutade med att svampa på dom insektsmedel. Det fullkomligt rann svett om mig efter två timmars hästpiff i denna värme och 3 veckor kvar till beräknad förlossning. 

Därefter fick de stå inne och vila från alla flygfän i några timmar. Jag bar upp alla deras saker i läder. Två sadlar, tre träns, en lädergrimma, en voltigegjord samt alla smutsiga gelepaddar för rengöring. 

Sen var det dags för denna dags bad. Våra vänner Micke och Britt-Inger gjorde oss sällskap ner till Hårkan. Vi badade länge och jag tog med en schampoflaska och passade på att tvätta håret.  Winston njöt och simmade som tusan. 

När vi kom hem åt vi en sen middag och efter det var det dags för välling och sängen för Dagny. Anders har gått ut och klippt gräset för första gången på evigheter (det har ju inte växt någonting i torkan). Själv känner jag mig ganska game over och spar nog läderrengöringen till imorgon istället. Det skulle dessutom börja regna vid kl 15. Då kan jag sitta med en stor kaffekopp ute på verandan och smörja läder och titta på det vackra regnet. 

Jag lyckades även få en fin bild på Oddur genom köksfönstret nu när de fick gå ut på sitt kvällsbete. 

Jag känner mig väldigt rik. 




Köar till halmhämtningen. 


Dagny passade på att somna under halmhämtningen. 

After piff i sin nya grimma från gulliga Moa-medryttare. 

Även Kaisa har fått en ny fin grimma av Moa. 

Hästarna njöt av att vila inne några timmar efter all ompyssling och morgonens gräsbete.


Dagens dopp. 
Jag och min simkompis Winston i den uppfriskande älven.  

After badet fika.

Vår underbara hund! 💗

Vi har ett exceptionellt trivsamt köksfönster! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar