lördag 21 januari 2023

Bästa start på helgen

Vilken pangstart på helgen! Stallhäng med efterföljande ridtur i finfint vinterväder med Lisa. 

Innan ridturen så plockade jag fram ett träns som jag köpte för en spottstyver på en loppis för ett antal år sedan. Lädret var torrt och hårt men jag har smörjt det med jämna mellanrum med läderfett. 

Nackstycke och sidostycken har blvit fina men nosgrimman kändes fortfarande ganska hård. Men för en tid sedan blev jag sugen på ett testa ett nytt träns på Kaisa. Enbart ett huvudlag. 

Jag kikade runt på nätet men kom sedan att tänka på mitt loppisträns. Igår tog vi bort nosgrimman och gjorde några nya hål då det var lite stort och satte fast hennes bett. Lisa hjälpte mig modifiera och ställa in. Sen testred hon Kaisa med det nya enklare tränset. Det hade funkat finfint. 

Efter en stund på vår ridtur slog mig tanken att mössan satt så skönt under hjälmen. Jag var tvungen att känna varför och då insåg jag det. Jag hade ridit iväg och glömt hjälmen! Har typ aldrig hänt mig tidigare! Då min mössa är svart var det inget Lisa heller hade registrerat. 

Men Oddur är schysst så det gick bra. Vi pulsade upp för vår vinterstig i skogen. Tyvärr hade en snöskoter kört in på vår inarbetade häststig så den var försvunnen på sista sträckan. Men faktiskt så bar skoterspåren hyfsat. Hästarna kämpade på och trampade igenom en del men det gick ändå att sagta ta oss fram till nästa etapp över skoterspåret. 

När den plogade vägen uppenbarade sig blev hästarna så glada att de satte av i en lång, snabb galopp med öronen framåt.  

Väl hemma hade Dagnys kompis Olivia kommit och hälsat på. Jag slängde i mig lite mat och sen gick jag och barnen till föreningshuset. En annan familj från Häggenås mötte upp oss och tillsammans fixade vi burgare och tillbehör för kvällens fredagsmys. 

Ett mycket trevlig koncept med hamburgare, panpizza, en drös vanliga sällskapsspel, kaffe, kaka i cafédelen samt röj och lek för alla barn på scenen och i stora salen. En kväll för alla som vill ta sig en prisvärd fredagsburgare nära hemma och ha trevligt med andra människor en stund. 

Barnen hade så roligt och det verkade de vuxna också ha. Själv kan jag inte tänka mig en bättre start på helgen! 🌟🙏🌟

Kaisa med sitt nya loppade träns 
med endast nackstycke, sidostycken, 
 käkrem, pannband, bett och tyglar. 

Vår fina inarbetade ridvinterstig.


Tänk att jag glömde hjälmen!
Första gången på 35 år! 🙉

Kaisa och Oddur tog sig en
 munsbit av fruset blåbärsris.

Mot Fredagsmys på Nordanborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar