söndag 3 januari 2021

Nyårsafton och året som gått

Året 2020 har ju präglats väldigt mycket av Corona, men faktum är att vi lever ett sådant liv som inte har blivit så särdeles påverkat av Corona trots allt. Efter lite karantänperioder har mina föräldrar kommit hit och hälsat på. Vi har träffat en del vänner utomhus och somliga (där exempelvis våra barn går på samma dagis osv) inomhus.  

I somras när det var lite lugnare på Coronafronten bestämde vi oss för att åka ner och hälsa på mina föräldrar i Ystad. Vi fick en väldigt trevlig semester. 

Anders hann precis åka iväg på sin 40-års resa till Kalifornien med tre vänner och fick sitt lystmäte i bilar, bilar och ännu mera bilar. Kort därefter började länder stänga gränser och ställa in flyg. Vi är ju inga storresenärer till utlandet så det här med att vara hemma mycket är ju som det brukar för oss. 

Vi har spritat oss mycket, tvättat händerna, handlat mer på nätet, (alla julklappar tex), undvikit närkontakt med människor i butiker osv. 

Året 2020 fyllde Anders 40, liksom min bror. Bägge svärföräldrarna fyllde 80 och firade med ett kalas på Norderön i somras. Jag blev 37, Dagny 4, Tage 2, Winston 7, Oddur, 12, Kaisa 8 och den 4:e juni föddes vår lilla valp Karo efter Winston och Lyxa. Att hämta hem honom i augusti var nog en av årets stora höjdpunkter.  Att även min syster och bror skaffade valpar samtidigt känns jätteroligt. 

Tyvärr förlorade vi ju även vår fina kompis Norma efter ett helt hundliv hos oss. Hon hade varit sjuk ett tag och efter samråd med veterinär som konstaterade att det inte fanns så mycket mer att göra fick hon vandra vidare till de sälla jaktmarkerna. 

Barnen har kunnat gå på sina 15 timmars platser på förskolan. Jag och Anders har inte blivit av med våra jobb utan har jobbat på trots Corona. Ingen av oss har ju jobb (personlig assistent och metallindustriarbetare) som kan skötas hemifrån. 

Vi har själva inte drabbats av Corona och ingen närstående har drabbats svårt så vitt vi vet. 

Allt har inte varit strålande och det finns helt klart förbättringsområden för 2021, men jag är tacksam att vi fått vara friska, att våra barn och många av våra närstående fått vara, eller bli friska eller mindre sjuka. Att vi fortfarande har kvar våra jobb och att vi har varandra samt djuren. 

Nyårsaftonen då? Jo den firades, liksom julen i stillhet med bara familjen här hemma. Sparkföret är helt strålande just nu så jag passade på att ta årets sista (och Karos första) sparktur mitt på dagen. Vi åt en god trerätters middag med Toast Skagen till förrätt, Rostbiff, kantarellsås och ugnsrostade rotfrukter till varmrätt och Ben & Jerrys glass till efterrätt. 

Efter middagen var det dags för tomteblosständning och sedan läggdags för barnen. Jag och Anders satt uppe och pratade några timmar till. Vid Ett-tiden tog vi med hundarna och gick ut till stallet för att titta till hästarna och ge dom lite nattahö. Vi hörde inga fyrverkerier här från byn och det är jag så tacksam för! Nyårsnatten förflöt obemärkt för våra djur. 





Lite nyårsdans.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar