fredag 7 augusti 2020

Semestern är slut men inte sommaren

Efter en längre kall sommarperiod så har vi fått riktigt varmt och soligt väder idag. Det skall tydligen vara fint i helgen också. Mina planterade ringblommor började att slå ut i dag den 7 augusti. Häng, och buskkrassen har blivit stor och grön men några blommor har jag inte sett till. 

Vi har köpt 2 nya vita rosenbuskar. En härdig sort från Jämtland som heter Vaplan och en vit härdig klätterros som heter Polstjärnan som skall få klättra upp på  vedbodens nymålade faluröda timmervägg.  

Både jag och Anders har börjat att arbeta, men barnen har sommarlov till den 25 augusti. Så vi gör nu som tidigare, kör omlottliv. Just den möjligheten att våra jobb går omlott är ju det som också möjliggör att vi nu kunde skaffa en liten valpson efter Winston, då alltid någon av oss är hemma med barn och valp. 

De där 5 semesterveckorna flög förbi i en hast. Vi hann långt ifrån allt vi tänkt men!, Vi målade klart baksidan av vedboden, en långsida på verkstaden, planterade lite buskar, rensade i lilla lagården, en blomsterrabatt och krukblommor, fixade underlaget och byggde en vägg på vindskyddet samt målade det. Vi for till Skåne på semester och hämtade hem vår lilla valp. Än är inte sommaren slut så det kanske blir något mer också. För att kunna åstadkomma något nuförtiden bygger det på att en av oss tar barnen och markservice och den andra utför sysslan. Jag kan sakna att arbeta oss framåt tillsammans. Men den tiden kommer tillbaka. 

Valptiden är mysig men också jobbig och gör mig ganska bunden. Jag är ensam med barnen alla vardagar till Anders kommer hem från jobbet så kan vi ju inte åka någonstans där Karo inte kan följa med, och i ärlighetens namn är det en del bök och logistik med att fara iväg själv med en 4-åring, 1 (snart 2-åring) och en valp som blev 9 veckor igår samt Winston om vi skall vara borta lite längre. 

Så, vi är just nu mest hemma på tomten, gräver i sandlådan, får besök av grannbarn och vänner, umgås med hundarna, hoppar studsmatta osv.  

Tage skall skolas in på dagis strax efter sin 2-års dag och då börjar även Dagny igen. Det har känts bra att barnen fick vara hemma med oss familjen så länge. Dagny var 2,5 år och Tage 2. Dom skall gå på samma avdelning nere i Häggenås på en varsin så kallad 15-timmars plats. 5 timmar, tre dagar i veckan. Och under dess 15 timmar får jag för första gången på 4,5 år regelbunden egen tid. 

Med den här nya egna tiden har jag tänkt ägna mig åt hundar, hästar, slappa, städa mm. Jag tror det kommer att bli toppen! Min goda vän Anne-Lie skaffar också en Collievalp om ca 3 veckor från samma kennel som Karo så vi har ju såklart tänk oss att ägna en del tid på hunderiet! 😍

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar