måndag 24 juli 2017

Skånesemester

För en vecka sedan påbörjade vi semesterfärden söderut. Vi sov en natt i Stockholm för att Dagny skulle slippa sitta i bilen i 12 timmar i sträck. Detta skedde ändå för att vi dag 2 råkade ut för två incidenter som sinkade resan. Dels gick bilen sönder och dels var det köer på E4-an. Men vår lilla stjärna tog mestadels resan med ro till trots för alla timmar.

Söder om Stockholm stannade vi till vid ett Mekonomen. Butiken hade dock inte vår reservdel (intercoolerslang) så Anders köpte ett avgasrör, en bågfil och två slangklämmor och lagade bilen på en parkering i Vårby.

Sent på kvällen kom vi så äntligen fram till Ystad. Våra vänner tog emot oss och sedan hade vi en jättefin vecka tillsammans innan de begav sig hemåt igen. Vi stannar dock ett tag till.

Första veckan har varit alldeles lagom aktivitetsspäckad. Vi har besökt tivoli och Kiviks marknad. Vi har varit på gemytlig kennelträff utanför Kristianstad med vännernas terv. Vi har shoppat och stadsmyst i Ystad. Vi har besökt 50-tals museet i Tomelilla, Alestenar i Kåseberga och vi har varit på stranden och badat i havet. Vi har ätit god mat på restaurang och hemma. Vi har grillat och mumsat glass.

Igår morse begav sig vännerna hemåt och på kvällen hälsade jag och Anders på några bekanta. Den familjen är från Jämtland men sålde sitt ställe och blev skåningar för en månad sedan. Vi fikade, umgicks och spanade in deras fantastiskt fina gård på Österlen. Familjen har vi blivit bekanta med tack vare gemensamt bilintresse och mycket gemensamma vänner.

Vi har verkligen lärt känna många trevliga människor tack vare våra intressen: bilar, hundar och hästar.

Anders lagar bilen i Vårby innan vi kunde fortsätta resan mot Skåne.

Hela semestergänget samlat utom Dagny som hamnade ur bild.

Kiviks marknad och tivoli.

Fiskmåltid vid havet i Kåseberga.

Dagny fullkomligt älskade att leka i sanden och bada i havet.

Gemytlig kennelträff utanför Kristianstad.
Massa Tervar, en Malle och för första gången: en Laekenois.

Anette lurade ut mig på joggingturer.
Jag kan konstatera att jag hade både bättre flås och styrka än jag trodde!

Anders och Dagny vid Ale stenar.

Fina Atlas.

Dagny och jag badar i havet i Ystad.

Dagny läser tidningen i stugan.

Skånska flaggan.

Anders äter en av sina favvorätter: Schnitzel.

Nu skal vi fortsätta vår semesterresa i några dagar till innan vi vänder hemåt igen.