tisdag 3 november 2015

Noseworkkurs igen

Igår var det dax för andra kurstillfället av Noseworkkursen som jag och Winston går ute på F4-Hundcenter på Frösön. Det var igår som vi parade ihop doften med belöningen. Alla hundar på kursen gillar verkligen att få arbeta med sin nos! 

Winston är jätteduktig. Han arbetar på glad och flitig. 

Först fick hundarna söka efter enbart belöningar. Igår parades belöningen ihop med doften av eukalyptus, och slutligen fick hundarna söka efter enbart doften och blev belönade av oss när de fann rätt låda. 

Hela gänget blev trötta och alla tre hundarna i bilen slocknade direkt när vi åkte hemåt. På hemvägen stannade vi till och införskaffade lite bra att ha grejer. Vi har nämligen bestämt att noseworkkursarna skall köra "kafferep" hemma hos varandra. Dvs vi får turas om att bjuda in varandra på noseworkjobb och fika. Så småningom kan vi preparera ett rum hemma hos oss själva som de övriga kursdeltagarnas hundar får komma och söka i.  

Det jag lär mig med Winston låter jag även Norma träna på. Så i går kväll var det en glad schnauzerraket som med viftande svans stormade runt i köket och letade belöningar i olika lådor. 

Zigge letar efter parad doft och belöning. 

Liksom Kenzo. 

Winston letar efter rätt kartong. 

Winston och jag får sådan bra passivitetsträningsbonus på dessa kurser! Något vi behöver jobba med. Här vilar Winston när Jossan kör med sin entusiastiska Tollare Alfons. 

Ali belönar Kenzo när han finner rätt låda med doft. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar