söndag 6 oktober 2013

Spanska ridskolan

Spanska ridskolan gästade Stockholm och globen för andra gången. Första gången, för 15 år sedan satt jag hänförd och så även denna gång.

Jag och min syster beundrade tillsammans denna "balettuppvisning till häst" ackompanjerad av klassisk musik.

Spanska ridskolans historia sträcker sig enda tillbaka till 1500-talet, och hjärtat för dagens verksamet finns i Wien. Det enastående vackra ridhuset stod färdigt 1735 och gästas varje år av tusentals människor som vill se uppvisningarna.

Signifikant för just Spanska ridskolan är att de utövar och bevara den så kallade "skolan ovan mark" där numera tre riktigt svåra rörelser finns med. Dessa är Levad, Courbette och Kapriol.
 




Utöver Globenbesöket har jag och Anders haft det så fint i Stockholm där vi hann träffa hela min familj, samt kusiner, gudmor, moster, kusinbarn och guddotter Dolores!

En av kvällarna hade mina föräldrar bokat bord på en riktigt trevlig restaurang ute på Djurgården. Oaxen Krog och Slip är ett ställe som jag verkligen kan rekommendera!

En totalt lyckad Stockholmsresa helt utöver det vanliga!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar