fredag 6 april 2012

Världsarvet Gammelstad.

Strax utanför Luleå ligger ett av Norrbottens två världsarv. Detta ville vi gärna se då vi var i krokarna.

Gammelstads kyrkstad är ett gytter av små röda stugor gata upp och gata ned, i närheten av Norrlands största kyrka (när den byggdes)i slutet av medeltiden.

I dessa små röda stugor bodde de mer långväga kyrkobesökarna som hade behov av en övernattningsplats.

På bild nummer två finns mer information att läsa.







Ett av korsen inne på kyrkogården hade gett vika i vinter.

Det var först efter att jag tagit denna bild (på den fina skylten), som jag slogs av tanken på filmen med samma namn.




5 kommentarer:

  1. Det där ser ut som ett ställe helt i min smak att strosa runt på. Vilket fint litet nyckelhål :) Och spännande och intressant med historia. Man kan just fundera på hur det såg ut på den tiden det begav sig...

    SvaraRadera
  2. Där har man släkt... Vad är det för film?

    SvaraRadera
  3. mossfolk: Jag tycker Gammelstad var väl värt ett besök, speciellt nu när vi ändå var i Krokarna. Rekomenderas!

    David: 491 var en för tiden uppseendeväckande film av Vilgot Sjöman som kom på 60-talet. Den var länge förbjuden i stora delar i Europa, och även i Norge. Den väckte anstöt med dess innehåll av diverse "obescena" saker...

    SvaraRadera
  4. Hmmmm, varför håller du koll på filmer där en tjej blir våldtagen av en hund Emma? ;-)

    SvaraRadera
  5. För att jag skrev ett arbete om det sexuella genombrottet inom svensk film på gymnasiet David.

    SvaraRadera