måndag 2 januari 2012

Året Tjugohundraelva

Året Tjugohundraelva blev innehållsrikt för mig. Jag blickar tillbaka och tänker att OJ vad mycket som hanns med! I januari köpte jag bl.a min nya Canon kamera, och det var ju bra för den har tagit min fotodokumentation till en ny nivå! Till min hjälp gick jag och min vän Sofie en kvällskurs i fotografering inne i Östersund.

I Ferbruari slängde jag ned kameran i en rygga när jag, Anders, hundar och Sofie tog en tripp till Vemdalen där vi åkte längdskidor.
Andra resor som hänt under detta år är vår Skåneresa i påsktider. Vi började med att besöka mina föräldrar i Ystad, och avslutade resan hos Anders syster och man i Malmö. I juni var det dags för Vemdalen igen. Denna gång gästades även Sveg och Hede och en massa bilaktiviteter förgylde denna Härjedalsresa.
I Juli for vi på en kortare fjällvandringstur med fina vänner till Handöl och Vålådalen.



I Augusti så skedde den omfattande och gedigna Stockholmsresan. Jag hann träffa min underbara Guddotter Dolores, samt vänner och familj. En båttur, ett besök på Birka, en Hammarbymatch och annat galej som staden erbjuder.

Studierna har kantat vardagen under året. Vårterminen detta år spenderades på Rösta i Ås, där Grönt entreprenörskapsstudierna pågick. Sista kursen var Bioenergi och vi åkte runt i Norrland en hel del och besökt åtskilliga platser som på olika sätt innefattade bioenergi.

Höstterminen som tog sin början i augusti blev lite mer omvälvande då denna innebar en Norgeflytt för mig. Så från augusti har det varit Tröndelag för min och Normas del. Anders kommer med jämna mellanrum och hälsar på oss. Vid ett besök plockades enoma mängder kantareller. Vid ett annat besök körde vi en sväng till Trondheim.
Och bilden på Trondheimsfjorden och den svarta skäggdamen för mig osökt in på hundåret 2011.


Hundåret började för Silvers del med ett veterinärbesök och en inflammerad tå. Silver och jag har deltagit i hundgruppens olika träningsträffar, men de mer specifika hundaktiviteterna har Norma varit huvudhund i. I början av året deltog vi i en Tävlinglydnadskurs, och på vårkanten blev det en sökkurs. I juni genomförde Norma sitt MH, och efter Norgeflytten har vi tränat på Steinkjer Hundklubb och börjat i en sökgrupp. I november brummade jag och Norma hela vägen till Trondheim där Norma visades upp i utställningsringen och fick bedömningen Very good.



På bilfronten har det hänt roliga saker. Bilevenemangen detta år blev ett veteranbils vinterrally, Custom and Hot rod show i Sundsvall, Elmia i Jönköping med ingen mindre billegend än Hirohata Mercury, ett Springmeet i Östersund, Dragracing i Hede, Cruising i Sveg, Backtävling i Hammarstrand och bilträff i Ramsele.
Den största bilhändelsen för vår egen bilpark är att vi investerade i en Ford Hågis från 56!


Under året har vi fått gästa ett dop, då våra vänners dotter döptes inne i Östuersunds stora kyrka i början av 2011. i Juni tog Anders systerdotter studenten, och några månaders senare i augusti gifte sig våra vänner Micke och Sara. Kalaset ägde rum på Optands flygfält.

Övriga saker som hänt är att två stormar har rört runt i vädergrytan. Först Stormen Berit i Norge och sedan Dagmar nu i dagarna här hemma i Jämtland.

Sommarkalvar blev tre till antalet och har spenderat sommaren i hagen bakom vårat hus.
Julen firades med delar av Anders familj i Lugnvik, och jag har kommit på att jag måste finna något trevligt att sysselsätta mig med vintertid. En investering i längdskidor gjordes för en tid sedan.


Årets personliga förlust och det som symboliserar den sorgliga delen av året är min kusin Mortens död. Say no more :(



Från årets sorgligaste händelse till årets mest fantastiska.
Min och Anders vigsel till äkta makar! Som klichéartat nog blev en av mitt livs bästa dagar. Vi vigdes i Stavkyrkan på Hållandsgården. Ute sken solen och värmde höstluften. Träden sprakade i höstfärger. På parkeringen glänste våra vittnen, tillika vänners Chrysler.
Två vänner som vittnen, Anders och mina respektive föräldrar samt prästen deltog på dagen D.
kvällen och natten tillbringades på Kall autolodge som blev pricken över i:et denna magiska dag!

4 kommentarer:

  1. oj vad du har hann med mycket förra året :)

    SvaraRadera
  2. Vilket år Emma!!! Båda lyckliga, sorgliga och vardagliga händelser...det är så livet är!! Önskar er allt gott inför 2012...kramelikram!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar årskrönika! Hänt en hel del! O gladast är jag att vi lärt känna varann! Du är en såå go vän! :-)

    SvaraRadera
  4. Vintertass: jag håller med dig. blev själv förvånad när jag satt och sumerade det gångna året.

    Karin: Du sammanfattade det bra! Jag säger det samma till er!

    Anette: DITO! Ha det fint i veckan! :-D

    SvaraRadera