söndag 6 maj 2012

Studenten - 10 år sedan!

För nästan exakt 10 (!!!) år sedan, 2002, tog jag studentexamen från Upplands-Bro gymnasiums samhällvetenskapliga linje med golf och hästinriktning. Jag hamnade i denna klass till följd av att jag bytte från Stockholms estetiska gymnasium efter första året när jag kände att teater inte var min grej, egentligen. Studentdagen blev härlig med familjen och vännerna.

Av dessa 10 år har 2 år spenderats i Stockholm, 1 år på Irland, 6 år i Jämtland, och 1 år i Norge, och jag kände nu ett behov av en 10-års resume.

Jag började min arbetskarriär på KF-lager i Bro en vecka efter studenten. Sen har det blivit en del olika arbeten och främst inom vården.  I studieväg har det även blivit studier till undersköterska samt husdjursstudier (som jag håller på med just nu).

De första åren av dessa 10 reste jag en del. Det bar av till Paris, Estland, Amsterdam, Danmark, Madrid, London, Brasilien och Tyskland men utrikesresor har det inte blivit särdeles många av de sista åren.

Jag har hunnit bo i Sumpan. Min första egna lilla lya, som var både fuktskadad och hade en ugn från dackefejden som inte fungerade om alla plattor var igång samtidigt, men vad gjorde det! Jag älskade min första 2:a hands lägenhet! Sen blev det ett tag på Bergvägen i Kungsängen innan jag under en period bodde inneboende hos min fina Karin  www.skissblocket.blogspot.com och hennes familj. Det var där jag lärde känna Schnauzern Muffa som fick mig på fall.

Sedan bar det av till Dublin för att sedan flytta hem till mamma och pappa i Kallhäll en snabbis innan ödet tog mig till Jämtland.

Att det därefter blev just Östersunds jag hamnade i berodde egentligen på att min barndomsvän hade flyttat dit ett år tidigare. han ringde mig i Dublin och tyckte att även jag kunde göra det samma. Efter att ha befunnit mig några år i veteranbilskretsar i Stockholm var jag även övertygad om att Norrland borde vara fullt av motor och veteranbilsentusiaster (motorburen ungdom) och mina fördommar visade sig ju stämma ganska bra... :) Så Östersund och Norrland, varför inte? En annorlunda upplevelse blir det nog resonerade jag och skrev under ansökningarna till Mittuniversitetet.

När jag för första gången landade på Östersunds flygplats för ca 6,5 år sedan hade jag egenligen ingen aning om var jag hamnat. Min kompis hade sagt att jag skulle ta en flygbuss och kliva av utanför Hotell Raddison efter ca 30 minuter. Jag sa till busschauffören att han gärna fick hojta till i högtalarna vid denna busshållplats. Efter en tid som INTE var 30 minuter kom en busschafför och ruskade vänligt om mig (jag satt med hörlurar) och talade om att detta var min hållplats. :)

Jag skulle bara gå rakt fram, och efter några minuter mötte min barndomsvän upp mig på Prästgatan. jag fick bo hos honom tills jag hittade en studentlägenhet. Den dök upp förvånasvärt snabbt och jag flyttade ut på Frösön i min första lilla studentlya, som sedan byttes till en annan trivsammare studentlya i grannhuset.

Efter ca 1 år i Jämtland var jag på besök hos en kompis i Bräcke och hon hade missat att det inte gick vare sig tåg eller bussar tillbaka in till stan den lördagen. Jag liftade istället tillbaka till Östersund och det var nog det bästa jag gjort för samma kväll träffade jag Anders!

Efter en tid flyttade vi ihop i en lägenhet på Hornsgatan på Frösön, efter ännu en tid skaffade vi Normahunden, och efter ytterligare några månader började vi titta på hus.Vi funderade på att röra på oss söderut. Vi funderade både på Skåne, Dalarna och Roslagen men lotten föll sedan på internohuset i Norderåsen, och en trevligare by hade vi knappast kunnat hamna i.

Efter flytten till Norderåsen för 3 år sedan (eller är det fyra!?), har vi skaffat ännu en skäggvovve - Silver! Bilar har kommit och gått och jag fick äntligen min första egna veteranbil, Volvosuggan! Tid har lagts på att komma framåt med husrenovering och saker som förgyller tillvaron. Vi har rest en hel del inom Sverige, från Ystad i söder till Piteå i norr under de senare åren. Under de sista tre åren har jag studerat på Hint och dessa två sista terminer har jag bott i Nord-Tröndelag i Norge.

I oktober i fjol skedde något som jag anser vara något av en milstolpe under dessa 10 år, och det är vårat giftemål. En annan viktig sak är att min lilla guddotter Dolores kom till världen. Många härliga människor har passerat min tillvaro och berikat den!

Det har, kort sagt, hänt en hel del under dessa 10 år.